Jak zvládat konflikty nejen o Vánocích

Říká se, že Vánoce jsou svátky klidu a míru. Mnohdy se ale můžou změnit v jeden velký stres, který má ke klidu a míru stejně blízko jako tlačenka k dietnímu jídlu.

Zimní čas nás přirozeně vede k sobě. Ke zpomalení, rozjímání, reflexi. Tak jako se příroda ukládá ke spánku, aby nabrala sílu do jarního rozpuku, je i pro nás, obyvatele severní polokoule více než přirozené zpomalit. Vstřebat vše, co jsme prožili a vytvořili v uplynulém roce a nabrat sílu pro nové záměry v roce příštím. Přál bych vám všem, abyste tento klid dokázali v sobě pocítit a využít ho na maximum. Je to tak v pořádku. Je to součást naší cesty ke spokojenému životu.

Bohužel se mnohem častěji setkávám s tím, že se řada lidí ve znamení konce roku vydává zcela jiným směrem. Jako by se snažili dokončit vše, co ještě nestihli. Z konce roku anebo Štědrého dne se stává deadline, do kterého je potřeba zařídit hromadu věcí. Rodinné návštěvy a pohoda jsou spíše překážkou a vyrušením.

U řady lidí si všímám perfkece, která se snadno stává toxickou. S vypětím všech sil se snaží vytvořit dostatečný počet cukroví, uklidit domácnost jako nikdy a připravit svátky, inu, svátečně. Nezřídka se setkávám s tím, že jejich partneři anebo rodina to nesou nelibě. Namísto společného času totiž zažívají teror v souladu s heslem: „Až tohle bude hotové, tak budeme mít ty správné svátky.“

Jak se zbavit perfekce a dalších emočních vzorců rozebíráme v naší nové knize Opravdový život.

Jak děláš něco, tak děláš všechno

Ve spolupráci s klienty odkrýváme už řádku let zajímavý rys tohoto chování. Jako by konec roku fungoval jako umocňovač toho, jak to máme nastavené po celý rok. Pokud má někdo tendenci k perfekcionismu, předvánoční čas ji vystupňuje do maxima. Pokud si někdo nedokáže nastavit zdravé hranice přes rok, na svátečních návštěvách trpí jako pes.

Máte to taky tak? Připouštím, že odpověď na tuto otázku vyžaduje ochotu podívat se do zrcadla a nevidět jen příjemné věci. Pokud se ale o svátcích nebo před nimi cítíte ve stresu – jak moc to odpovídá tomu, co jste v menší míře zažívali celý rok? Ačkoliv tento pohled nemusí být příjemný, já v něm vidím velkou hodnotu. Můžeme se naučit, co u sebe dlouhodobě zanedbáváme a vyřešit příčinu, nikoliv se zase za rok setkat s následky.

Čtěte také: 3 pravdy o životě, které bych si přál znát už před lety

Dělám to přece pro nás všechny

Vánoční stres s sebou nese ještě jeden specifický fenomén. Mnoho z těch, kteří vytvářejí stres jak sobě, tak ostatním, to pochopitelně dělají s dobrým úmyslem. Ano, cesta do pekla je dlážděná dobrými úmysly. Často slyším věty jako: „Dělám to proto, abychom si Vánoce užili.“ Jenže pokud v procesu příprav polovina zúčastněných trpí, o jakém užívání se tady bavíme?

Příčinou tohoto chování je fenomén projekce. Každý z nás se díváme na svět vlastníma očima a projektujeme si do ostatních hromadu vlastního obsahu. Díky tomu se stane, že máme pocit, že ostatní ocení to stejné jako oceníme my. V horším případě ještě čekáme uznání za to, jaké úsilí jsme vynaložili. Mně to přijde jako docela nešikovné uspořádání. Naštěstí je z toho cesta ven.

Jaké Vánoce (a nejen ty) chce vlastně můj partner? Jaké Vánoce chceme my jako pár? Jako rodina? Tyto otázky je skvělé si klást a společně si na ně odpovídat. Dost často se ukáže, že cesta ke spokojenému životu je někde jinde, než jsme si mysleli. A že hromada našeho dobře míněného úsilí šla přesně opačným směrem.

O domněnkách, odhalování pravdy a pohodovém žití píšeme taky v naší knize Opravdový život.

Jak tedy konflikty zvládat nejen o svátcích?

Pokud bych měl dát nějaká doporučení, zněla by asi takto. Najděte zdroje pnutí a odstraňte je jednou provždy. Není to jednorázové řešení, ale je dlouhodobě jediné vyhratelné. Právě o tom píšeme v knize Opravdový život. Pokud ale konflikty nastávají teď a hledáte rychlou cestu jako z toho ven, můžete vyzkoušet tohle:

1.

Pojmenujte svoje pocity a potřeby

Pokud budete sedět, dusit v sobě emoce, abyste neohrozili domácí pohodu, dřív nebo později to bouchne. Ukazuje se, že je mnohem funkčnější pojmenovat, co byste chtěli anebo jak se cítíte v tom, jak to je právě teď. Konec konců, váš partner nemá křišťálovou kouli a nevidí, co se vám honí hlavou.

2.

Mluvte o sobě, ne o partnerovi

Pojmenovat svoje pocity a mluvit o svých potřebách je něco úplně jiného než oznámit partnerovi (nebo tchyni na návštěvě), že vás štve a že to dělá blbě, protože vy byste chtěli Vánoce trávit jinak. Říct, že byste chtěli víc společného času je ok. Říct, že vás partner vyměnil za vánoční přípravy už je o malinko horší 🙂

3.

Netrvejte na tom, aby se to změnilo

Je velký rozdíl mezi tím, když vyslovíte přání anebo když vyslovíte požadavek. Pokud trváte na tom, aby byly věci podle vás, vytváříte konflikty. Pokud sdílíte svoje pocity a netrváte na tom, aby se partner okamžitě změnil, vytváříte prostor pro porozumění.

Více o tomto přístupu, jak zvládat konflikty najdete v našem kurzu Jak zvládat konflikty s nadhledem. Z naší online tvorby je to jednoznačný bestseller. Tak mu dejte šanci, pokud cítíte, že je to to ono.

Přeju vám ze srdce pohodové nejen svátky, ale také celý závěr roku. A budu se těšit, že se potkáme (ať už online nebo naživo) v roce 2023. Buďte boží! 🙂

Honza

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Lepsi-ty.-Lepsi-vztahy.-Lepsi-zivot..png.